Kuffertens Leveregler

Kuffertens leveregler:
Sådan hjælper vi hinanden i Kufferten til glæde og gavn for alle børn
I Kufferten arbejder vi hver dag hårdt på at støtte, udvikle og yde omsorg for jeres barn ud fra barnets alder og behov. For at lykkes med det har vi brug for et tæt samarbejde med jer forældre. Med disse enkle leveregler ønsker vi at sætte rammen om et tæt og gensidigt samarbejde til gavn og glæde for alle børn og voksne, der har deres daglige gang i Kufferten.

Hvad kan I som forældre forvente af os?
Vi siger god morgen til hvert barn hver morgen, så de ved, at de er set. Vi skaber ro i afleveringssituationer og hjælper børnene med overgangen fra mor/far til dagen i Kufferten. Hvis et barn er ulykkeligt i længere tid, uden at vi kan trøste, så ringer vi til jer.

Vi planlægger aktiviteter hver dag, der har til formål at udvikle børnene ud fra vores pædagogiske principper. Vi arbejder aktivt med børnenes selvhjulpenhed – at det, de selv kan gøre, skal de selv gøre.

Vi tilbyder jer en række faste samtaler om jeres barn i dets tid i Kufferten. Det gælder:

Ca. 3-6 måneder efter opstart i henholdsvis vuggestue og børnehave, hvor fokus er på barnets trivsel og udvikling.
Omkring barnets fyldte 2. år. Her taler vi om generel trivsel, læring og udvikling og overgangen til børnehave.
Omkring barnets fyldte 4. år. Her taler vi om generel trivsel, læring og udvikling
I efteråret inden barnet skal begynde i skole. Her taler vi om skoleparathed, udvikling og sociale relationer.

Vi står herudover altid til rådighed, hvis I undrer jer over vores praksis eller har spørgsmål, er bekymrede for jeres barn eller af anden grund har brug for at tale med os om jeres barn. I kan her både henvende jer til personalet på jeres barns stue eller komme til ledelsen for en snak.

Vi holder jer orienteret om, hvad der foregår i løbet af dagen fx sporforløb, i form af billeder/collager eller en snak om dagen. Vi rækker proaktivt ud, hvis vi har brug for at snakke med dig om dit barn, fx hvis vi oplever, at barnet er anderledes, end det plejer at være.

Vi sikrer, at børnene får varieret og mindst 75% økologisk kost. Vi sidder sammen med børnene i mindre grupper, og børnene er aktivt inddraget i måltidet i forhold til udviklingsniveau.

Vi bestræber os på at have 2 uddannede pædagoger tilknyttet hver stue – både i vuggestuen og børnehaven.

Vi sørger for at gemme en samling af dokumentation for barnets levede liv i vuggestue/børnehave, som barnet får med sig, den dag det forlader Kufferten.

Hvad forventer vi af jer forældre?
I afleverer ikke før kl. 07.00 om morgenen (07.30 om fredagen), med mindre I har en dispensation fra pladsanvisningen til at bruge den udvidede åbningstid. Tilsvarende har I hentet jeres barn og forladt Kufferten senest kl. 17 (16.30 om fredagen).

I bruger Aula til at holde os orienteret om jeres barns dagligdag, dvs.:

At I tjekker barnet ind eller ud, der står display I indgang og udgang.
Hvem der henter barnet hver dag.
Hvis jeres barn er sygt eller kommer senere (dette kan også ske pr SMS til barnets stue). Sygdom/fravær meddeles senest kl. 08.30 på dagen.
Hvornår jeres barn holder fri eller ferie. Jo tidligere vi ved, hvornår barnet er fraværende, desto bedre kan vi planlægge personalets ferie/afspadsering. Det betyder meget for, at vi kan bruge vores ressourcer bedst muligt til gavn for børnene.

I siger farvel til en kendt voksen, når I forlader Kufferten, og husker at lukke lågen efter jer.

I taler ikke i mobiltelefon, når I færdes på Kuffertens område (indenfor og på legepladsen). Mødet med dit barn er dit vigtigste møde på dagen.

I tager ikke billeder på Kuffertens område. Det gælder både billeder af børn og af børnenes værker (collager, drømmelommer mv.).

I hjælper jeres barn med at huske at vaske hænder, når I kommer og går. Hvis jeres barn bruger sut, kigger I sutterne efter for at se, om de skal skiftes, eller om I skal have dem hjem for at skolde dem.

I hjælper jeres barn med at huske at rydde op i de ting, det har leget med, når I går. Som tommelfingerregel skal barnet rydde det antal ting op, som det er i alder (2 år = 2 ting etc.)

I fortæller os, hvis der sker ting i jeres barns liv, som I mener kan påvirke barnets reaktionsmønstre. Det kan være alt fra ændrede sovevaner eller forældres forretningsrejse til skilsmisse og lignende. Det hjælper os til at være særligt opmærksomme på, om jeres barn har brug for noget ’ekstra’.

I sørger for, at jeres barn har skiftetøj og hjemmesko samt overtøj og fodtøj tilpasset årstiden. Alt tøj/fodtøj, bamser og evt. legetøj (i børnehaven) er markeret med barnets navn. I sørger for eller hjælper barnet med at sørge for, at der er orden i barnets garderobe.

I læser vores beskeder og holder jer opdateret på, hvad der sker i jeres barns hverdag.

I parkerer barnevogne, klapvogne og cykler uden for legepladsen. Hvis I kommer i bil, parkerer I udenfor Kufferten. Parkeringspladserne er forbeholdt personalet.